چگونه درس زیست را بخوانیم؟

سپتامبر 16, 2024

 برای هر مبحث زیست‌شناسی خلاصه‌نویسی کنید

مفید بودن یادداشت برداری برای یادگیری درس زیست شناسی بحث‌برانگیز است. شما باید تصمیم بگیرید که استفاده از چه روش‌هایی برایتان مفید است، زیرا سبک‌های یادگیری همه‌ی افراد متفاوت است. اما بسیاری از دانش‌آموزانی که در یادگیری درس زیست‌شناسی موفق بوده‌اند، برای هر مبحث زیست شناسی یادداشت‌هایی دست‌نویس تهیه کرده‌اند.

اما برای یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی صحیح و موثر باید با شیوه‌های مختلف یادداشت برداری و راهکارهای مناسب برای خلاصه‌نویسی آشنا باشید. برای اطلاع دقیق از این موارد، به شما پیشنهاد می‌کنیم، این مقاله را مطالعه کنید: «چگونه به طور موثر یادداشت برداری کنیم».

علاوه بر اینکه در هنگام نگارش یادداشت‌ها، هر مبحث درسی مرور می‌شود، اگر خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری به نحو صحیح صورت بگیرد، مرور مطالب برای شرکت در آزمون‌ها نیز بسیار راحت‌تر انجام می‌شود. [منبع]

با حضور ذهن در کلاس زیست حاضر باشید

خواندن متن زیست‌شناسی یا کپی کردن یادداشت‌های همکلاسی‌تان، غیبت در کلاس را جبران نمی‌کند. زیست شناسی یک موضوع پیچیده و عملی است. یادگیری سیستم‌های بیولوژیکی نیاز به توضیح و آزمایش دارد. آنچه در یک کلاس یاد می‌گیرید، اساس مفاهیمی خواهد بود که در آینده می‌آموزید.

پس از ورود به کلاس، متن کتاب درسی را بخوانید و یادداشت‌های خود را مرور کنید. اگر در کلاس درس آماده حضور داشته باشید، بهره‌ی بیشتری خواهید برد. دانش‌آموزانی که به طور منظم در کلاس زیست‌شناسی شرکت می‌کنند، عملکرد بسیار بهتری نسبت به دانش‌آموزانی دارند که در کلاس‌ها شرکت نمی‌کنند. تسلط بر مباحث و انجام به موقع تکالیف، کلید یادگیری درس زیست شناسی است.

از درک کلیات آغاز کنید و سپس به جزئیات بپردازید

هر کسی می‌تواند زیست شناسی را یاد بگیرد، اما فهم و حفظ کردن مفاهیم و مباحث آن همیشه آسان نیست. زیست‌شناسی به اندازه‌ی درس‌هایی مانند فیزیک به ریاضیات نیاز ندارد، اما درک سیستم‌ها و فرآیندهای بیولوژیکی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. یکی از کلیدهای یادگیری موثر زیست شناسی تسلط بر مفاهیم کلی قبل از پرداختن به مفاهیم جزئی‌تر است.

به عنوان مثال، قبل از اینکه بتوانید مفهومی مانند چرخه کربس را درک کنید، باید درک اولیه‌ای از ساختار سلول‌های حیوانی داشته باشید. قبل از رفتن به سطح بعدی، هر مفهوم و فرآیند بیولوژیکی جدید را به طور کامل مطالعه کنید.

از زمان حضور در آزمایشگاه به خوبی استفاده کنید

در زیست شناسی تئوری و مباحث نظری وجود دارد، اما یک علم عملی نیز هست. یادگیری تئوری زیست شناسی با خواندن کتاب درسی یا گوش دادن به آموزش معلم یک چیز است، عملی کردن زیست شناسی در آزمایشگاه تجربه‌ای کاملا متفاوت است. آزمایش سیستم‌ها و فرآیندهای بیولوژیکی در آزمایشگاه یکی از موثرترین روش‌ها برای یادگیری زیست‌شناسی است. فعالیت‌هایی که در آزمایشگاه انجام می‌دهید بسیار بیشتر از آنچه در یک کتاب می‌خوانید در حافظه‌ی شما می‌ماند.

از تصاویر و نمودار استفاده کنید

زیست‌شناسی پر از سیستم‌ها و فرآیندهای پیچیده‌ای است که شما باید آن‌ها را درک کنید، به خاطر بسپارید و آن‌ها را در امتحان خود، به معلم خود و احتمالاً در حرفه‌تان ارائه دهید. استفاده از تصاویر، به‌ویژه نمودارها، می‌تواند حتی چالش‌برانگیزترین فرآیندهای زیستی را برای درک و به خاطر سپردن آسان کند.

استفاده از تصاویر و نمودارها برای مطالعه‌ی زیست‌‎شناسی، میزان درک شما را از مباحث بهبود می‌بخشد و به خاطر سپردن مطالب آسان‌تر می‌شود.

اصطلاحات زیست‌شناسی را فرا بگیرید

اگر می خواهید در یادگیری درس زیست‌شناسی خوب عمل کنید، باید به اصطلاحات توجه کنید و آن‌ها را یاد بگیرید. برای یادگیری زیست شناسی، باید کلمات و اصطلاحاتی را که برای توضیح آن استفاده می‌شود، درک کنید. همانطور که با کلماتی روبرو می شوید که نمی‌شناسید، آن‌ها را یادداشت کنید و سپس معنای آن‌ها را جستجو کنید. هنگامی که به نظر می‌رسید کلمات دارای پیشوند یا ریشه هستند، برای درک اجزای آن‌ها وقت بگذارید.

موثر و با هدف بخوانید

خواندن زیست شناسی برای یادگیری به چیزی بیش از مرور فصل‌ها یا نگاه کردن به صفحات به دنبال نکات اصلی نیاز دارد. دانش‌آموزان موفق زیست‌شناسی با یک مداد در دست، یک دفترچه در کنار خود مطالعه می‌کنند، فعالانه درگیر هستند و با هدف درس می‎‌خوانند. هر بار که زیست می‌خوانید، اطلاعات مهمی از جمله واژگان، فرآیندها، مفاهیم و توضیحات را در دفترچه‌ی خود یادداشت کنید. نوشتن چیزها به پردازش و درک مطالب چالش برانگیز کمک می‌کند و حافظه را بهبود می‌بخشد. یادداشت‌های شما همچنین به شما کمک می‌کند تا برای امتحانات آماده شوید.

هنگام یادداشت برداری در حین مطالعه، موارد زیر را یادداشت کنید:

(1) واژه شناسی– نادیده گرفتن اصطلاحات ناآشنا و واژگان جدید وسوسه انگیز است. در مقابل این وسوسه مقاومت کنید. اصطلاحات و واژگان ناآشنا را در دفترچه‌ی یادداشت خود بنویسید و سپس آن‌ها را جستجو کنید. این ممکن است خسته کننده به نظر برسد، اما بخشی ضروری از یادگیری زیست شناسی است.

(2) مفاهیم– پس از خواندن یک مفهوم جدید، خلاصه‌ای از مفهوم را در دفترچه‌ی یادداشت خود بنویسید. انجام این کار درک شما از مفهوم را بهبود می‌بخشد و ابزار ارزشمندی برای آماده شدن برای امتحان در اختیار شما قرار می‌دهد.

(3) نمودارها و تصاویر –  هنگام خواندن متون زیست شناسی ترسیم تصاویر و نمودارها برای نشان دادن و توصیف فرآیندها و سیستم‌هایی که در متن زیست شناسی خود در مورد آن‌ها می‌خوانید، درک و یادآوری را بهبود می‌بخشد.

 

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، علی آباد ،  گنبد کاووس ، مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر، رامیان ،علی آباد ، دلند، خان ببین  خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.

توسط
admin
admin

مقالات مرتبط

تاثیر استرس در مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی و موفقیت

تاثیر استرس در مشاوره تحصیلی

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان […]

بدون دیدگاه سپتامبر 18, 2024
هرروز چه مدت باید مطالعه کرد؟

مشاوره تحصیلی و موفقیت

هرروز چه مدت باید مطالعه کرد؟

اگر مدرسه یا دانشگاه می‌روید و نیاز دارید روزانه مقدار زیادی مطالعه کنید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید […]

بدون دیدگاه سپتامبر 16, 2024
چرا همه ما باید درس بخوانیم؟

معرفی رشته تحصیلی و شغلی

چرا همه ما باید درس بخوانیم؟

همانطور که می‌دونین در دنیای مدرن امروز که بیشتر کشورها روز به روز در حال پیشرفت و ترقی هستن، بی‌سواد […]

بدون دیدگاه سپتامبر 9, 2024
هدف از درس خواندن

مشاوره تحصیلی و موفقیت

هدف از درس خواندن

حتماً شما هم دل‌تان می‌خواهد یک مدیر تجاری موفق باشید، یک وکیل کاردان، یک نویسنده حرفه‌ای، یک ورزشکار درجه‌یک یا […]

بدون دیدگاه سپتامبر 9, 2024
روش پنج مرحله ای درس خواندن چیست؟

مشاوره تحصیلی و موفقیت

روش پنج مرحله ای درس خواندن چیست؟

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان […]

بدون دیدگاه سپتامبر 7, 2024
تاثیر ویژگی های دروس در درس خواندن صحیح

مشاوره تحصیلی و موفقیت

تاثیر ویژگی های دروس در درس خواندن صحیح

  مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان […]

بدون دیدگاه سپتامبر 1, 2024
دیدگاه‌ها

اولین نفری باشید که درباره این دوره نظر میدهید!

خوشحال میشیم نظر خودتان را برای ما بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *