۱. پیش خوانی کردن درسها
پیشخوانی مطالعه بدون اجبار دانشآموز قبل از تدریس معلم است. مغز انسان بعد از یک بار مطالعه اجمالی و روزنامهوار، آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. در نتیجه زمانی که مفاهیم درسی از زبان معلم تدریس میشوند، سریعتر تبدیل به «آموخته» در حافظه ذخیره میشوند. از طرفی انگیزه دانشآموزان برای یادگیری در همان کلاس درس، حتی برای دروس حفظی، بیشتر خواهد شد. کافی است هرشب دروسی که در کلاسهای روز بعد تدریس میشود را روزنامهوار بخوانید و اگر فرصت داشتید از آنها چند سوال طرح کنید. قبل از آنکه طوطیوار شروع به حفظ جزئیات دروس حفظی کنید، مطمئن شوید کلیت موضوع درس را به طور کامل درک کردهاید.
۲. روش مطالعه با تمرکز
در بحث یادگیری هیچچیز جای مطالعه عمیق و متمرکز را نمیگیرد. بنابراین باید و باید برای مطالعه دروس حفظی بهشکل موثر وقت و انرژی کافی بگذارید. یک فضای ساکت و آرام بیابید، هایلایتر را بردارید و نکته به نکته درس را بادقت بخوانید. هرجا که به نکته مهمی رسیدید، زیر آن خط بکشید یا با هایلایتر روشن کنید. پیشنهاد میکنیم حتما خلاصهنویسی را در این بخش از مطالعه بگنجانید و سعی کنید بهدنبال پاسخ سوالاتی بگردید که در مرحله پیشخوانی در ذهنتان ایجاد شده بود. آنقدر خوب و عمیق مطالب را بخوانید که مطمئن شوید درس را به طور کامل فرا گرفتهاید و این علم در حافظه بلندمدتتان ذخیره شده است.
۳. استفاده از روشهای چند حسی
یک روش عالی برای بهکارگیری قسمتهای مختلف مغز حین یادگیری، استفاده از روش چند حسی است. در این روش برای یادگیری هر موضوع از حواس پنجگانه استفاده میکنید، هم لمس میکنید، هم میبینید، هم با صدای بلند تکرار میکنید. این آموخته توسط بخشهای مختلفی از مغز دریافت میشود و ارتباط آنها میان یکدیگر، یادآوری مطلب را سادهتر میکند. حتی اگر چنین شرایطی
ندارید، در ذهن خود تصور کنید که موضوع مورد مطالعه را در دست دارید و لمسش میکنید، همزمان یک نفر نامش را بلند میگوید و شما میشنوید.
۴. استفاده از نمودارها و شکلها
بصریسازی و تجزیهوتحلیل دیداری اطلاعات یک روش مطالعه دروس حفظی عالی است. استفاده از انواع نمودارهای میلهای و ستونی در کنار تصاویر و شکلها، اطلاعات کلیدی و مهم را در کسری از ثانیه در ذهن دانشآموز مینشاند، جملهبندیهای پیچیده را به شکلی قابل هضم تبدیل میکند و از آنجا که به حافظه دیداری پیوند خورده، یادآوری را آسانتر و کمزحمتتر میکند. این شکل یادگیری بالطبع جایگزین توصیف متنی نخواهد بود. بااینحال میتوان بهچشم یک روش خواندن دروس حفظی حتی برای درسهایی مثل تاریخ، جغرافیا، علوم اجتماعی و زیستشناسی از آن استفاده کرد.
مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، مینودشت، گنبد کاووس ، مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر، رامیان ،علی آباد ، دلند، خان ببین خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.
اولین نفری باشید که درباره این دوره نظر میدهید!