وظایف مشاور کنکور

آوریل 9, 2024

۱. مشاور کنکور خوب باید مسیر موفقیت در کنکور را به بهترین شکل طی کرده باشد.

به عنوان یک مشاور کنکور خوب لازم است که ابتدا خودتان مسیر موفقیت در کنکور سراسری را آن هم به بهترین شکل یعنی با کسب یک رتبه عالی قابل دفاع، و یا قبولی در یکی از رشته‌های پرمتقاضی یا دانشگاه‌های درجه اول کشور کسب کرده باشید تا بتوانید با اعتماد به نفس در زمینه مشاوره کنکور قدم بردارید، تجربیات واقعی خود را در اختیار داوطلب قرار دهید و اعتماد شاگردتان را هم جلب کنید.

بسیاری از افرادی که در حوزه مشاوره کنکور فعالیت می‌کنند خودشان سابقه قابل قبولی در دوران تحصیل و کنکور ندارند به همین دلیل به احتمال زیاد نمی‌توانند مشاوره‌های کاربردی را به داوطلبان کنکور ارائه دهند و راهنمایی‌های آن‌ها تنها در حد جملات انگیزشی باقی می‌ماند.

۲. یک مشاور کنکور موفق، باید اصول برنامه‌ریزی درسی را به شاگرد کنکوری خود آموزش دهد.

بدون شک با توجه به رقابتی بودن آزمون کنکور، همۀ داوطلبان برای دستیابی به هدف مورد نظر خود باید یک برنامه‌ریزی درسی منسجم، هدفمند و شخصی‌سازی شده داشته باشد. حجم مطالب درسی و سطح رقابت در این آزمون آنقدر زیاد است که بدون داشتن یک برنامه درسی دقیق و کاربردی، نمی‌توان همه آن مباحث و منابع را پوشش داد.

به همین دلیل اولین وظیفۀ مشاور کنکور این است که راه روش برنامه ریزی درسی و مطالعه درست برای کنکور را به شاگرد خود آموزش دهد. برای این منظور باید بتوانید با همراهی خود دانش‌آموز یک برنامه مطالعاتی برای او طراحی کنید که در وهله اول، قابلیت رساندن شاگرد به هدف مورد نظرش را داشته باشد.

۳. مشاور کنکور حرفه‌ای باید بتواند به انواع سوالات دانش‌آموزان در زمینه‌های مرتبط با کنکور پاسخ دهد.

برخی از دانش‌آموزان تنها چند ماه مانده به کنکور، مطالعات خود را شروع می‌کنند. اولین سوالی که برای این گروه از کنکوری‌ها مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانم از فرصت باقیمانده تا کنکور نهایت استفاده را ببرم؟

یا برخی دیگر از دانش‌آموزان با توجه به توانمندی‌های خود، هدف‌شان را به طور دقیق مشخص کرده‌اند و قصد دارند در یک رشته و یک دانشگاه خاص قبول شوند. بنابراین مشاور کنکور خوب باید بتواند اطلاعات لازم در رابطه با رتبه مورد نیاز برای قبولی در این رشته و درصدهای لازم در هر درس برای کسب چنین رتبه‌ای را در اختیار شاگرد قرار دهد.

۴. بهترین منابع درسی، کتاب‌های کمک آموزشی، آزمون‌های آزمایشی و اساتید کنکور را به داوطلب معرفی کند

بدون شک آشنایی کامل با تمام کتاب‌های کمک آموزشی کنکور، کاربردها، آخرین تغییرات و نقاط ضعف و قوت هر یک، شناخت آزمون‌های آزمایشی استاندارد و معتبر و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها، آشنایی با مباحث مهم‌تر یا کم‌اهمیت‌تر هر کتاب، شناخت بهترین آموزشگاه‌های کنکور یا مدرس‌های کنکور در دروس مربوطه، جزو مهم‌ترین وظایف مشاور کنکور و البته برگ برندۀ او محسوب می‌شود

۵. از تکنیک‌های مطالعه برای کنکور و تست زنی آگاه باشد

اگرچه که درس خواندن به صورت مفهومی بسیار ارزشمندتر از مطالعه نکات تستی و کنکوری است و داوطلبان کنکور باید قبل از هر چیز دروس خود را به صورت مفهومی یاد بگیرند، اما به هر حال باید این واقعیت را پذیرفت که کنکور یک رقابت تستی است. بنابراین اگر شاگرد کنکوری شما تمام دروس را به صورت مفهومی یاد گرفته باشد اما با مهارت‌های تست زنی و مطالعه برای یک آزمون تستی آشنا نباشد، ممکن است فرصت‌های زیادی را در جلسۀ کنکور از دست بدهد.

علاوه بر این، دانش‌آموزان کنکوری به صورت جسته و گریخته در رابطه با تکنیک‌های تست زنی از شما سوال خواهند پرسید. به همین دلیل حتی اگر با

روش‌های تستی برای کنکور هم موافق نیستید، باید بتوانید پاسخ قانع کننده‌ای در رابطه با این روش‌ها و مزایا و معایب هر کدام، به شاگرد خود ارائه دهید

۶. مسئولیت پذیر باشد و روند پیشرفت دانش آموز را به صورت مستمر و تا انتهای کار پیگیری کند

برخی مشاوران کنکور، در ابتدای کار و با هدف جذب مشاوره‌گیرنده، وعده‌هایی را در رابطه با قبولی داوطلب در رشته یا رتبه خاصی به او می‌دهند اما در میانۀ راه نه تنها پیگیری و پشتیبانی‌های خود را کمتر می‌کنند، بلکه دانش‌آموز را در زمانی که شاید بسیار دیر شده باشد با واقعیت‌هایی در رابطه با رتبه احتمالی او در کنکور آشنا می‌کنند.

این موضوع باعث افزایش استرس و ناامیدی داوطلب شده و ممکن است علاوه بر عدم کسب نتیجۀ مورد نظر، مشکلات روحی بسیاری را برای او ایجاد کند.

بنابراین به جای دادن وعده‌های غیرقابل تحقق و یا یک شروع طوفانی، تلاش کنید تا شاگرد کنکوری خود را به صورت آهسته و پیوسته در مسیر مطالعه و برنامه ریزی درسی قرار دهید و با ارائۀ راهنمایی‌های منطقی و تخمین‌های قابل دسترس شاگرد، به او در کسب بهترین نتیجه ممکن توسط او کمک کنید و تا اتمام همه مراحل کنکور سراسری و پایان انتخاب رشته، همراه داوطلب بمانید.

۷. اطلاعات کافی در مورد رشته های دانشگاهی و دانشگاه های مختلف داشته باشد

همان طور که در قسمت قبل گفتیم با اتمام آزمون سراسری وظیفۀ مشاور کنکور نیز به پایان نمی‌رسد.

یک مشاور کنکور حرفه ای و دلسوز باید تا آخرین لحظه، یعنی تا زمان پایان انتخاب رشته داوطلب، همراه او بماند و مشاوره‌های لازم در رابطه با نحوه انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه، مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری، باید و نبایدهای انتخاب رشته را در اختیار داوطلب قرار دهد

۸. با موضوعات روانشناسی مورد نیاز کنکوری‌ها آشنا باشد

شرایط آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان، بسیار متفاوت از سایر آزمون‌ها است. چرا که این آزمون در زندگی آینده آن‌ها تاثیر غیرقابل انکاری دارد. به همین دلیل و به سبب رقابتی بودن ماهیت کنکور در کشور ما، دانش‌آموزان شرایط روحی خاصی را به خصوص در سال دوازدهم تجربه می‌کنند.

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، گنبد کاووس ، مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر، رامیان ،علی آباد ، دلند، خان ببین  خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.

توسط
admin
admin

مقالات مرتبط

چگونه درس زیست را بخوانیم؟

تخمین رتبه

چگونه درس زیست را بخوانیم؟

 برای هر مبحث زیست‌شناسی خلاصه‌نویسی کنید مفید بودن یادداشت برداری برای یادگیری درس زیست شناسی بحث‌برانگیز است. شما باید تصمیم […]

بدون دیدگاه سپتامبر 16, 2024
آیا درس خواندن تنها راه رسیدن به موفقیته؟

کنکور سراسری

آیا درس خواندن تنها راه رسیدن به موفقیته؟

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان […]

بدون دیدگاه سپتامبر 9, 2024
چرا همه ما باید درس بخوانیم؟

معرفی رشته تحصیلی و شغلی

چرا همه ما باید درس بخوانیم؟

همانطور که می‌دونین در دنیای مدرن امروز که بیشتر کشورها روز به روز در حال پیشرفت و ترقی هستن، بی‌سواد […]

بدون دیدگاه سپتامبر 9, 2024
دلایل درس خواندن چیست؟

مشاوره تحصیلی و موفقیت

دلایل درس خواندن چیست؟

موقعیت اجتماعی یکی از چیزهایی که باعث می‌شود موقعیت بهتری در جامعه و در میان افراد داشته باشید مدرک تحصیلی […]

بدون دیدگاه سپتامبر 9, 2024
هدف از درس خواندن

مشاوره تحصیلی و موفقیت

هدف از درس خواندن

حتماً شما هم دل‌تان می‌خواهد یک مدیر تجاری موفق باشید، یک وکیل کاردان، یک نویسنده حرفه‌ای، یک ورزشکار درجه‌یک یا […]

بدون دیدگاه سپتامبر 9, 2024
روش پنج مرحله ای درس خواندن چیست؟

مشاوره تحصیلی و موفقیت

روش پنج مرحله ای درس خواندن چیست؟

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان […]

بدون دیدگاه سپتامبر 7, 2024
مزایای ساعت مطالعه در صبح

مشاوره تحصیلی و موفقیت

مزایای ساعت مطالعه در صبح

مطالعه در صبح زود در میان دانش‌آموزان بسیار محبوب است. اما چه فوایدی دارد؟ مغز بعد از یک خواب خوب […]

بدون دیدگاه آگوست 27, 2024
بهترین زمان درس خواندن برای امتحان

مشاوره تحصیلی و موفقیت

بهترین زمان درس خواندن برای امتحان

قاعده کلی این است که یادگیری در صبح بسیار آسان‌تر از اواخر روز است، اما در حقیقت این موضوع فرد […]

بدون دیدگاه آگوست 27, 2024
مزایای مطالعه در شب

مشاوره تحصیلی و موفقیت

مزایای مطالعه در شب

حواس‌پرتی کمتر از آن‌جایی که همه در خواب عمیق هستند، می‌توان تمام آرامش و سکوت دنیا را برای خود فراهم […]

بدون دیدگاه آگوست 24, 2024
دیدگاه‌ها

اولین نفری باشید که درباره این دوره نظر میدهید!

خوشحال میشیم نظر خودتان را برای ما بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *