مهم ترین و پرسوال ترین فصل های شیمی

می 15, 2024

مباحث ساختار لوویس و ترکیبات کوالانسی، مسائل استوکیومتری، مسائل اسید و باز و الکتروشیمی به طور کلی نسبت به سایر مباحث شیمی کنکور کمی سخت تر هستند و باید وقت بیشتری برای این مباحث بگذارید. از هر فصل شیمی در کنکور ۲ تا ۴ سوال و استثنا گاها از بعضی فصل ها ۵ سوال طرح شده.

در کنکور سراسری تجربی و ریاضی سال های اخیر، بعضی مباحث خاص همیشه مد نظر طراحان کنکور بوده مثل مبحث تغییر انرژی آزاد گیبس و خودبخودی بودن واکنش که با توجه به علامت تغییرات انرژی گیبس باید بفهمید واکنش خودبخودی است یا غیر خودبخودی.

از مبحث خواص تناوبی عنصرها یعنی شعاع اتمی، الکترونگاتیوی، واکنش پذیری، انرژی یونش و … بین ۲ تا ۴ تست شیمی مطرح میشه که طراحان سوالات کنکور در دو سال اخیر هم در رشته تجربی و هم ریاضی نشان دادند که از بین این خواص، علاقه خاصی به سوالات انرژی یونش پیدا کردن و در سال های اخیر از این مبحث سوال همیشه یک سوال طرح شده.

در چند سال اخیر یک تست کنکور هم مربوط به تعیین نوع پیوند با توجه به اختلاف الکترونگاتیوی دو عنصر بوده. حواستون باشه پیوند قطبی رو با مولکول قطبی اشتباه نگیرید.

یک تست دیگه شیمی کنکور معمولا مربوط به تعیین درصد جرمی یک عنصر در یک ترکیب نیتروژن دار و یا در پلی وینیل کلرید بوده. برای تعیین درصد جرمی باید بعد از نوشتن فرمول مولکولی، اندیس اون عنصر رو ضربدر جرم مولی اون عنصر کنید و بعد عدد حاصل رو تقسیم بر جرم مولی اون ماده کنید و نهایتا ضربدر عدد ۱۰۰ کنید تا درصد جرمی اون عنصر بدست بیاد. تعیین درصد جرمی عناصر در پلی وینیل کلرید هم در کنکور ۹۴ و هم ۹۵ مورد توجه طراحان سوالات کنکور بوده. فرمول مولکولی وینیل کلرید C2H3Cl است.

به احتمال خیلی زیاد یکی از سوالات شیمی کنکور امسال هم این باشه که ساختار گسترده یک ترکیب آلی رو به شما میدن و داخل گزینه ها یک سری اطلاعات از شما میخوان. هر سال یک تست در کنکور از این تیپ مطرح شده. برای جواب دادن به این تست باید چند نکته رو بلد باشید:

۱- اولا جدول گروه های عاملی رو باید حفظ باشید تا گروه عاملی رو تشخیص بدید.

۲- برای شمارش تعداد اتم ها باید حواستون باشه که گره ها اتم کربن هستن و هر اتم کربن ۴ جفت الکترون داره. پس اگه ۳ پیوند به اتم کربن وصل بود چهارمی هیدروژن هست که در شکل رسم نشده.

۳- حواستون باشه هر پیوند دوگانه یا سه گانه فقط یک قلمرو حساب میشه نه بیشتر.

۴- حتما ساختار گسترده آسپیرین، متیل سالیسیلات، سالیسیلیک اسید، سیکلوهگزان، بنزن، نفتالن، تولوئن و گلوکز رو حفظ باشید در حدی که هم ساختارش رو از حفظ رسم کنید و هم با توجه به شکل، فرمول مولکولی رو تشخیص بدید.

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، علی آباد ،  گنبد کاووس ، مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر، رامیان ،علی آباد ، دلند، خان ببین  خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.

توسط
admin
admin

مقالات مرتبط

آیا درس خواندن تنها راه رسیدن به موفقیته؟

کنکور سراسری

آیا درس خواندن تنها راه رسیدن به موفقیته؟

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان […]

بدون دیدگاه سپتامبر 9, 2024
دلایل درس خواندن چیست؟

مشاوره تحصیلی و موفقیت

دلایل درس خواندن چیست؟

موقعیت اجتماعی یکی از چیزهایی که باعث می‌شود موقعیت بهتری در جامعه و در میان افراد داشته باشید مدرک تحصیلی […]

بدون دیدگاه سپتامبر 9, 2024
چگونگی مطالعه فیزیک و شیمی

مشاوره تحصیلی و موفقیت

چگونگی مطالعه فیزیک و شیمی

  مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان […]

بدون دیدگاه آگوست 20, 2024
تقویت خلاقیت با درس خواندن

مشاوره تحصیلی و موفقیت

تقویت خلاقیت با درس خواندن

درست متوجه شدید! برخلاف باور عمومی که درس خواندن ممکن است در ذهن چهارچوب ایجاد کرده و مانع خلاقیت می‌شود، […]

بدون دیدگاه جولای 30, 2024
فواید مطالعه و کتابخوانی

کنکور سراسری

فواید مطالعه و کتابخوانی

۱- تقویت مغز اولین و شاید مهمترین فایده مطالعه برای مغز ماست. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که کتاب مطالعه کردن […]

بدون دیدگاه جولای 28, 2024
راه های بازگشت جدی به درس خواندن

مشاوره تحصیلی و موفقیت

راه های بازگشت جدی به درس خواندن

  به مدرسه بروید می دانم که می روید؛ اما منظورم این است که تمام وجودتان را به مدرسه ببرید. […]

بدون دیدگاه جولای 28, 2024
چرا درس میخوانیم؟

کنکور سراسری

چرا درس میخوانیم؟

درس خواندن همه چیز نیست اما رشد کردن همه چیز است. همه انسان ها به خاطر روحیه کمال گرایی خود به موفقیت علاقه […]

بدون دیدگاه جولای 28, 2024
دیدگاه‌ها

اولین نفری باشید که درباره این دوره نظر میدهید!

خوشحال میشیم نظر خودتان را برای ما بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *