قدم اول برای مطالعه درس فیزیک

آوریل 28, 2024

در قدم اول مهم‌ترین و بهترین کار برای مطالعه اصولی درس فیزیک و فهمیدن عمیق و مفهومی آن تسلط کامل بر کتاب‌درسی هر پایه است. در حقیقت بعد از تسلط روی مباحث هر فصل کتاب، تازه داوطلبان و دانش‌آموزان می‌توانند به سراغ مطالعه دیگر کتاب‌ها و دی وی دی‌های کمک‌آموزشی و حل تست‌های مختلف آن مباحث بروند. چون بعد از تسلط  کامل حالا راحت‌تر و بادقت بیشتری می‌توانند با درک بهتری که از مباحث گرفتن به سؤالات و مسائل این درس بپردازند. سپس باید تلاش کنند تا انواع  و اقسام از سؤالات مختلف در هر مبحثی از کتاب‌درسی رو که یادگرفتن رو حل و با خود  تفسیر کنند تا بتوانند با سرعت بیشتری نسبت به قبل خودشان به جواب صحیح سؤالات برسند. چون شما تا تسلط کافی روی یک موضوع رو نداشته باشی نمی‌توانی به مسائل آن بپردازی و در فیزیک هم از این امر خارج نیست و فقط با تسلط کامل می‌توان مسئله‌ها و تست‌های مربوط به آن را حل کنید.

فیزیک برای شب امتحان نیست!

اگر شما هم به دنبال موفقیت در درس فیزیک هستید حتماً یادتان باشد که مطالعه این درس را حداقل از ۸ الی ۱۱ ماه قبل از آغاز کنکور سراسری شروع به یادگیری و خواندن عمیق و مفهومی آن کنید. درس فیزیک را نمی‌توان در دو سه ماه آخر قبل از آغاز آزمون کنکور سراسری جمع کرد چون مباحث سنگینی دارد و نیاز به درک عمیق آن هست و با مدت زمان باقی مانده نمی‌شود به یک تسلط نسبی در این درس رسید. پس شما باید حداقل از ابتدا یا قبل از شروع سال تحصیلی دوازدهم، مطالعه فیزیک را با مشورت مشاوران خود به صورت مداوم در برنامه مطالعاتی هفتگی خود قرار دهید تا بتوانید نتایج خوبی از این درس بدست بیاورید. چون درس فیزیک جزوء آن دسته از دروسی هست که نیازمند تمرین و تکرار مداوم برای درک صحیح مطالب دارد و باید

به صورت هفتگی در طول سال برای مطالعه آن وقت گذاشته شود تا به تلاش و کوشش فراوان و مداوم به آن موفقیتی که در نظر داریم برسیم.

سعی کنید کتاب‌درسی رو به‌صورت عمیق و مفهومی یاد بگیرید!

بلااستثناء اولین پیشنهادی که هر مشاور خبره کنکوری به داوطلبان کنکور سراسری خواهند داد این است که مطالب فیزیک را به‌صورت عمیق و مفهومی یاد بگیرند. در سال‌های قبل بسیار مرسوم شده بود که معلمان، نکات تست‌زنی را برای درس فیزیک به دانش‌آموزان یاد می‌دادند  و در واقع، دانش‌آموزان به‌صورت ناخودآگاه به سمت روش‌هایی می‌رفتند که ره صدساله را در یک شب به ثمر برسانند. اما امروزه حال، دیگر این روش‌ها به‌هیچ‌عنوان برای حل سؤالات فیزیک در کنکور سراسری کارساز و کارآمد نیست، زیرا سؤالات کنکور به‌گونه‌ای طرح می‌شوند که فقط داوطلبانی که به‌اندازه کافی بر روی مطالب درسی فیزیک تسلط کامل را دارند قادر به پاسخگویی خواهند بود. این یک واقعیت است پس زیاد به دنبال نکته کنکور و راه‌های میان‌بر در روش مطالعه این درس نباشید و به عمیق خواندن و اصولی یادگرفتن آن بپردازید. زیرا زمانی که شما یک سؤال را با حفظ‌کردن فرمول و نکات مختلف یاد می‌گیرید در واقع تسلطی روی مفهوم مباحث ندارید و به دلیل حجم زیاد استرس و فضای سنگین و رقابتی که در کنکور سراسری هر ساله هست قطعاً تمام مطالبی که خوانده بودید از خاطر شما فراموش خواهد شد و در این صورت از پاسخگویی به سؤالات  تستی و حل مسائل این درس ناتوان خواهید ماند.

درس فیزیک را به‌صورت ترتیبی یاد بگیرید

برای مثال: شما اگر حروف الفبای فارسی را بلد نباشید آیا می‌توانید یک انشای خوب بنویسید؟

پاسخ خیر است. هر مطلب علمی معمولاً دارای چند پیش‌نیاز است که باید آنها را رعایت کنیم و درس فیزیک هم از این امر مستثنی نیست. زیرا اگر شما به‌خوبی با مفهوم نیرو آشنا نباشید غیرممکن است تا در بحث دینامیک موفق عمل کنید. پس حتماً مطالب را به همان ترتیبی که در کتاب‌درسی هست یاد بگیرید و تا زمانی که بر مباحث آن مطالب به تسلط کافی نرسیده‌اید سراغ فصل بعد نروید. مطالب هر فصل با فصل بعدی خودش تناسب دارد و تا شما این فصل را به خوب یاد نگیرید نمی‌توانید مباحث و مسائل فصل بعد رو هم متوجه بشوید و حل کنید  به‌عبارت‌دیگر فصل قبل پیش‌نیازی برای فصل بعدی است. به این خاطر است که تأکید ما روی ترتیبی خواندن درس فیزیک است.

اول سؤالات تشریحی بعد تست‌زنی

برای کسب یک نمره خوب و قابل‌قبول در فیزیک، اول از زمانی که برای حل یک مسئله صرف می‌کنید، صرف‌نظر کنید. باید سعی کنید تمام مسائل تشریحی را حل کنید و به جواب نهایی برسید، باید گفت که درست‌ترین روش مطالعه فیزیک هر پایه به این صورت است که ابتدا بتوانید مسئله‌های تشریحی را حل کنید و اصلاً به فکر زمانی که گذشته نباشید. چون این مرحله صرفاً به شما کمک خواهد کرد تا اولاً به درک کامل از مباحث موردنظر برسید و دوم در انجام محاسبات ریاضی قوی شوید. امکان این هست که ابتدا در رسیدن به جواب به دلیل بی‌دقتی یا عدم تسلط کافی در مباحث برایتان مشکل باشد؛ اما با تکرار و تمرین مداوم این کار کم‌کم به یک تسلط کافی در مباحث درس فیزیک خواهید رسید و در این جا هست که شما طعم لذت‌بخش پیشرفت و موفقیت را می‌چشید.

تست‌های کنکور سال‌های قبل رو بررسی کنید

تجربه نشان داده است که تقریباً تست‌های درس فیزیک  در کنکور سراسری در طول بازه‌های زمانی چند ساله، تیپ و شکلی کاملا مشابه به هم دارند. همچنین تست‌های کنکور نسبت به سایر تست‌های تألیفات مختلف استانداردتر است. همچنین تست‌های فیزیک اصولاً به نحوه ای طراحی می‌شوندکه حل کردن آنها نیازمند درک عمیقی از چندین مبحث درکتاب‌درسی باشد و تمامی داوطلبان بتوانند با خواندن متن کتاب‌درسی سؤالات را حل کنند؛ بنابراین تمامی تست‌های کنکور کاملاً از متن کتاب‌درسی طراحی می‌شوند وبا حل‌کردن سؤالات کنکور سال‌های قبل، می‌توانند به تسلط کاملی بر روی کتاب‌درسی دست یابند. سپس بعدازاین کار تجزیه‌وتحلیل تست‌های تألیفی استاندار هم توصیه می‌شود.

یکبار تست‌های حل شده را بادقت تحلیل کنید

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که بسیاری از داوطلبان در تست‌زنی انجام می‌دهند این است که چند تست را حل می‌کنند و بلافاصله به سراغ تست‌های بعدی می‌روند. اما مگر هدف ما از تست‌زنی چیزی به جزء افزایش علم و مهارت‌های لازم در پاسخگویی به سؤالات است؟ برای مثال: اگر یک تست را نادرست حل کردید حتماً به دنبال یافتن پاسخ صحیح آن بروید آن را استدلال کنید و ببینید کجا اشتباه کرده‌اید به‌سرعت ناامید نشوید که من نمی‌توانم به‌خوبی تست بزنم  و سری دوم آن را درست حل کنید یا مثلاً اگر سؤالی را حل کردید گزینه‌های دیگر رو هم بررسی کنید که به چه علت اشتباه بودند و جواب صحیح سؤال ما نبودند.

تحلیل و بررسی روش مطالعه فیزیک رتبه برترها

یکی دیگر از بهترین روش‌هایی که دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری برای پیشرفت در درس فیزیک می‌توانند از آن استفاده کنند، تحلیل و بررسی روش مطالعات رتبه‌های برتر کنکور و دانش‌آموزان ممتاز است.

شما با بررسی بهترین و تأثیرگذارترین روش‌ها می‌توانید خیلی راحت بهترین روش مطالعه‌ای رو کشف کنید و از آنها پیروی کنید و برای پیشرفت خود در درس فیزیک استفاده کنید. کاری که ما خیلی زیاد دیدیم از دانش‌آموزان باهوش که به نحو احسنت انجامش می‌دهند و رتبه‌های درخشانی را کسب می‌کنند.

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، گنبد کاووس ، مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر، رامیان ،علی آباد ، دلند، خان ببین  خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.

توسط
admin
admin

مقالات مرتبط

ساعات طلایی برای درس خواندن چه زمانی است؟

روش مطالعه

ساعات طلایی برای درس خواندن چه زمانی است؟

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان […]

بدون دیدگاه آگوست 27, 2024
روش مطالعه درس حسابان

ریاضی

روش مطالعه درس حسابان

تمرین مداوم با حفظ کردن روش‌های مختلف ساختن فضاپیما می‌توانید یک شاتل بسازید؟ معلوم است که نه! پس حفظ کردن […]

بدون دیدگاه جولای 9, 2024
هدف از درس خواندن چیست؟

مشاوره تحصیلی و موفقیت

هدف از درس خواندن چیست؟

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان […]

بدون دیدگاه جولای 3, 2024
انواع مشاور تحصیلی

روش مطالعه

انواع مشاور تحصیلی

مشاورین تحصیلی انواع گوناگونی دارند زیرا هر یک دارای یک برنامه ریزی اختصاصی هستند. بسته به تجربیاتشان دانش آموز را […]

بدون دیدگاه ژوئن 16, 2024
چگونه استرس امتحان را کاهش دهیم؟

معرفی رشته تحصیلی و شغلی

چگونه استرس امتحان را کاهش دهیم؟

یکی از راه ­های کاهش استرس امتحان، این است که ابتدا مکانی آرام برای مطالعه پیدا کنید. طوری که فضای مطالعه […]

بدون دیدگاه می 28, 2024
دیدگاه‌ها

اولین نفری باشید که درباره این دوره نظر میدهید!

خوشحال میشیم نظر خودتان را برای ما بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *